Logo Wijchen centrum gaat gebruikt worden in de gehele gemeente

7 juli 2020 -
Logo Wijchen centrum gaat gebruikt worden in de gehele gemeente

Een lang gekoesterde droom van ons gaat uitkomen! Het logo van Wijchen= wordt vanaf nu niet meer alleen in het centrum van Wijchen gebruikt, maar in de gehele gemeente Wijchen!

Op 22 juli, de Dag van Wijchen, zet Wijchen een ‘nieuw’ logo in om de gemeente op de kaart te zetten. Daarnaast is het logo meteen ingezet op een splinternieuw toeristisch informatieboekje in zakformaat. Met het kasteel als beeldmerk zet Wijchen zichzelf in de etalage met een van de bekendste blikvangers van de gemeente. Het beeldmerk is niet helemaal nieuw. Het centrum van Wijchen maakte al gebruik van dit iconische beeldmerk. Het logo ‘Wijchen=’ heeft tijdens de coronacrisis een doorontwikkeling gemaakt en wordt vanaf nu breder ingezet. Zo is het in te zetten door ondernemers uit de vrije- tijdseconomie, de horeca en de zakelijke markt uit de gemeente Wijchen.

Een speciale dag, want het is ook de Dag van Wijchen. Vanwege corona is dit anders dan anders. Ook zonder Vierdaagse is de gemeente meer dan de moeite waard voor een bezoekje. Dat laten ze dan ook vol trots zien in het informatieboekje.

Gemeente Wijchen is anders

“Het lijkt zo eenvoudig, we hebben allemaal wel een idee waar Wijchen voor staat of wat Wijchen met ons ‘doet’. Maar wat maakt gemeente Wijchen nu eigenlijk anders dan andere gemeenten?”, laat wethouder Nick Derks weten. Op zijn initiatief is de gemeente Wijchen op zoek gegaan naar antwoorden op deze vragen. De ideeën kwamen vanuit de gesprekstafels bestaande uit inwoners, ondernemers en organisaties uit gemeente Wijchen. Met ondersteuning van Visit Arnhem Nijmegen (het regionaal Bureau voor toerisme) en Tessa Massop van ‘Dix Design’. Hier zijn ideeën ontstaan voor de promotie van Wijchen. Er was breed gedragen steun voor een gezamenlijke branding van de gemeente Wijchen.

De coronacrisis heeft ons ook ergens gebracht

Door deze akelige, maar ook bijzondere periode groeide onderhuids het lokale gevoel. De mensen in de gemeente Wijchen lieten zien waar ze goed in zijn namelijk dat je dit SAMEN oppakt. Samen betekende in dit geval met ondernemers, inwoners en de gemeente. Massaal werden er onder andere T-shirts, tassen en ansichtkaarten gekocht, er kwam een digitaal reclamebord langs de A50 en er ontstond met het bestaande Wijchen= beeldmerk een ware Wijchense hype. Zo is het gezamenlijk uit te dragen logo van Wijchen spontaan geboren.

Eerste toepassing van beeldmerk op toeristisch informatieboekje (BooQi)
Dit jaar blijven veel mensen tijdens hun vakantie in Nederland. Wijchen heeft die vakantiegangers veel te bieden. Om de toerist, maar ook de eigen inwoner, te laten zien wat Wijchen allemaal in huis heeft, lanceert Wijchen een BooQi. Een informatieboekje in zakformaat met toeristische hoogtepunten, mooie foto’s, een plattegrond en kortingsbonnen.
“Ik ben erg blij met de Wijchense BooQi. Met dit informatieboekje hebben (potentiële) bezoekers van Wijchen, maar ook onze eigen inwoners, een mooi overzicht van wat er in Wijchen te beleven is. Wijchen heeft ontzettend veel te bieden. Of je nu van de natuur, cultuur, actie of winkelen houdt. Daar mogen we trots op zijn. Met een BooQi dragen we dit uit’, aldus wethouder Nick Derks. BooQi wordt in en buiten Wijchen op verschillende (toeristische) plaatsen, waaronder bij de VVV Wijchen, aangeboden.

We doen het samen
De branding van Wijchen= als merk is gebaseerd op de volgende waarden: samen; samen doen, ontdekken en genieten en samen ondernemen door samenwerken. Het staat voor gastvrijheid; mensen voelen zich welkom in Wijchen. Groen; gemeente Wijchen is een groene gemeente. Niet alleen inwoners, maar ook bezoekers van buitenaf genieten van de natuur, fietsen wandelroutes. Centraal; een centrale ligging in de regio en staat open voor regionale samenwerking. Innovatie; samen kijken naar de toekomst. En als laatste historie; al 6000 jaar weten de mensen dat het goed toeven is in de gemeente Wijchen.

Naast het rode logo nog twee varianten beschikbaar
Vanuit horeca & toerisme kwam tijdens de coronacrisis de vraag voor een groene variant van het beeldmerk met de tekst ’Wijchen= samen genieten’. Voor de zakelijke markt is de blauwe variant ‘Wijchen= samen ondernemen’. Op www.wijchenis.nl zijn het huisstijlhandboek en sjablonen te raadplegen zodat iedereen het op de juiste manier mag gaan inzetten. Het logo is in eerste instantie terug te zien op vlaggen en banieren in de gehele gemeente, bij bekendmakingen van evenementen en koopzondagen en natuurlijk op het informatieboekje met plattegrond van Wijchen. Later volgt nog meer.

Ben jij ondernemers en wil je de toeristisch informatieboekjes ontvangen over Wijchen? Stuur dan een e-mail naar communicatie@wijchenis.nl.

×