Per 1 januari 2020 nieuwe centrummanager centrum Wijchen

Per 1 januari 2020 nieuwe centrummanager centrum Wijchen - Wijchen=

Per 1 januari 2020 nieuwe centrummanager centrum Wijchen

26-11-2019

Yvette Akkermans neemt na 8 jaar het stokje van Piet Philipsen over.

Na acht jaar geeft Piet Philipsen het stokje over aan Yvette Akkermans, momenteel nog voorzitter van de werkgroep ‘Evenementen’ van het Centrum Management Wijchen (CMW). Piet Philipsen heeft samen met het bestuur, de centrumondernemers, vastgoedeigenaren, gemeente en vrijwilligers de afgelopen jaren hard gewerkt om “het economisch functioneren van het centrum te versterken”. En het resultaat mag er zijn! Wijchen staat inmiddels op de kaart als een gezellig, goed verzorgd en goed bereikbaar centrum. Overigens zal Piet Philipsen niet helemaal van het toneel verdwijnen, hij zal als adviseur bij het CMW op de achtergrond betrokken blijven.

Yvette Akkermans
Het wordt een hele uitdaging om de prestaties van Piet Philipsen te evenaren, maar Yvette Akkermans houdt wel van een uitdaging. Naast dat ze al een jaar actief is bij de evenementen van het CMW, heeft ze na haar Hoge Hotelschool en MBA-studie, een diversiteit aan ervaring in het bedrijfsleven, als zelfstandige en in het vrijwilligerswerk opgedaan. ‘Deze ervaring en diversiteit komt goed van pas als je de verbinding wil leggen tussen alle bloedgroepen in het centrumgebied’, zoals Yvette dat noemt. ‘Bloedgroepen met ieder hun eigen belangen, wensen en behoeften. Van de lokale winkelier, horecaondernemer, dienstverlener, bewoner tot vastgoedeigenaar, gemeente, regionale overheid en natuurlijk de bezoeker!’ Daarnaast volgt ze nu de opleiding voor het vak ‘centrummanager’ (ja ja, deze bestaat sinds kort echt).

De nieuwe filosofie van het centrum van Wijchen
Yvette Akkermans vervolgt; ‘Nu we een mooie basis hebben als centrum, ga ik verder op zoek naar het gezamenlijk belang van het centrum. Daar waar mensen graag naar toe gaan om elkaar echt te ontmoeten. Het streven is de terugkomfrequentie en verblijfstijd van bezoekers te verhogen. Daarbij zorgen dat de invulling van de panden zo aantrekkelijk mogelijk blijft. Dat is een flinke uitdaging omdat in de komende jaren de druk op retailers en centrumgebieden steeds groter wordt en de functie van het winkel centrumgebied verschuift naar een gebied voor sociale interactie. Daarom is gastvrijheid en een persoonlijke connectie met je klant van overlevingsbelang, ook om je te blijven onderscheiden. Klanten willen graag persoonlijk aangesproken worden en zich goed voelen bij een aankoop of beleving. Dààr maak je het verschil als ondernemer.’

‘Mijn rol zie ik dan ook om alle aspecten die ondersteunend zijn aan het ontwikkelen van deze sociale meerwaarde* op te zoeken, aan te bieden en te stimuleren. De invulling hiervan wil ik samen met de bestaande werkgroepen van het CMW en betrokkenen oppakken. Samenwerking is hierbij het sleutelwoord! Iedereen die een warm hart aan het Wijchense centrum toedraagt, nodig ik uit om met mij in contact te komen, ideeën te delen en samen op te pakken. Zo houden we met elkaar het centrum levendig en vernieuwend, zoals het Kerst Sprookjesfestijn dat zaterdag 21 en zondag 22 december weer georganiseerd wordt. Dit alles wel vanuit de Wijchense identiteit en karakter, waar we begin januari met gemeente en een klankbordgroep verder vorm aan gaan geven.’

“Afscheid” Piet Philipsen
Ondanks dat Piet Philipsen nauw betrokken zal blijven bij het CMW, zal er eind januari 2020 een bedankborrel voor hem worden georganiseerd voor zijn inzet van de afgelopen jaren.

Nieuwe voorzitter werkgroep Evenementen
Nu Yvette in het nieuwe jaar aan de slag gaat als centrummanager, is het CMW op zoek naar een nieuwe evenementen coördinator op vrijwillige basis. Voor meer informatie hierover kan contact worden opgenomen met Yvette via evenementen@wijchenis.nl.

*Wat is sociale meerwaarde?
Gedefinieerd vanuit de nieuwe inzichten in de logica van het sociale brein: sociale meerwaarde gaat over emotie en is eigenlijk de waarde (betekenis) van de (sociale) reputatie van een winkelgebied als sociale omgeving voor haar gebruikers, en daarmee de mate waarin het gebied bijdraagt aan de (sociale) reputatie van deze gebruikers.